Thursday 26 July 2012

Bahasa Sabah Drama Puteri Salamia TV2

Kali ini saya ingin kongsikan satu Movie atau drama yang menggunakan bahasa sabah iaitu Drama Puteri Salamia. Drama Bersiri Puteri Salamia adalah produk terbitan Wide Angle Film Production Sdn Berhad untukstesen TV nasional, RTM. Drama ini telah diadaptasi dan diubahsuai menjadi cerita dongeng daripada cerita rakyat tempatan Bajau Semporna.
 image
Drama ini diilhamkan oleh penerbitnya Zay Datuk Hj Basalie dan telah ditulis oleh Adza Irdawati dan Adza Nasya Emie Adenan. Drama ini berkisar seorang Puteri bernama Puteri Salamia dari Kerajaan Indera Saputra yang telah ditunangkan kepada Putera Sulu sejak kecil lagi. Bagaimanapun, ketika menginjak usia dewasa, Puteri Salamia telah jatuh hati pada Kesatria

Qalif, Kesatria Istana Kerajaan Ayahandanya. Dalam drama ini, Puteri Salamia telah mengembara merentas masa dan telah sampai ke zaman sekarang. Bermulalah pengembaraan Puteri Salamia seorang diri di zaman berbeza dan secara kebetulan beliau telah berjumpa dengan Ben seorang pemuda yang seiras dengan wajah kekasihnya.

Best atau tidak drama ini?? Mari kita lihat review serta movie stream Puteri salamia ini di http://www.rtm.gov.my/tv2/

SabahanCrew : sukur lah bah ada juga pelakon sabah yang berbakat walaupun baru
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 Komen HOT: on "Bahasa Sabah Drama Puteri Salamia TV2"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...