Wednesday 15 August 2012

Mesen Meratakan Buluh Pertama Di Dunia

Universiti Putera Malaysia UPM memperkenalkan Mesen Meratakan Buluh Pertama Di Dunia V-Grooving yang mampu meratakan buluh yang bulat menjadi kepingan seperti papan. Dengan adanya teknologi v-Grooving ini, ianya mampu meratakan buluh sekaligus merupakan alternatif bagi menangani masalah bekalan kayu dalam industri kayu di negara ini.

buluh dijadikan bahan alternatif kayu kerana ia cepat tumbuh, mesra alam, kuat dan mempunyai nilai estetika yang tinggi.“Antara kelebihan lain bagi kaedah V-Grooving ialah ia menjimatkan kos pengeluaran dan bahan mentah serta menghasilkan produk berkualiti dan bahan hijau.Selain itu V-Grooving sudah pasti menjadi pemangkin ekonomi negara masa hadapan kerana dengan adanya teknologi seumpama ini, ia mampu memberi peluang pekerjaan serta peluang perniagaan dan perindustrian untuk diterokai oleh para belia negara khususnya.



Untuk pengetahuan umum,Inovasi V-Grooving mendapat pengiktirafan Pingat Emas pada Pameran Reka Cipta Penyelidikan dan Inovasi (PRPI) UPM 2012.

SabahanCrew : Jangan Lupa Like Facebook Page Dan Tinggalkan Komen TQ
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 Komen HOT: on "Mesen Meratakan Buluh Pertama Di Dunia"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...